nonpasaran

ASUS: Bios Güncelleme



Bios bilgisayarın başlayabilmesi için hayati öneme sahip ve bir ön işletim sistemi olarak nitelendirebileceğimiz küçücük bir yazılımdır. Bios sayesinde donanım tanımlanır ve işletim sistemi başlatılır. Daha ayrıntılı bilgiyi burada BOOT SÜRECİ NASIL İŞLER? başlığı altında bulabilirsiniz. Bu yazıda olayı Asus ekseninde anlatacağım fakat genel mantık bütün markalarda üç aşağı beş yukarı aynıdır.



Güncelleme (2 Haziran 2011)

    Asus anakartlarda Bios güncellemek için 3 yöntem vardır;

    1. WinFlash ile Windows üzerinden
    2. EasyFlash ile Önyükleme esnasında
    3. AFLASH ile Dos üzerinden

    Bu yazıyı ilk yazdığımda Bios güncelleyenlerin hata yapıp bilgisayarlarına zarar vermelerinden korktuğum için hata yapma ihtimali en az olan WinFlash ile Windows üzerinden Bios güncelleme yöntemini anlattım ve bunun yeterli olacağını düşündüm. Ancak altta ilk yorumda okuyabileceğiniz üzere bazı durumlarda bu yöntem yetersiz kalabiliyor. Bu yüzden 2. bir yöntem olarak EasyFlash ile  Bios güncellemeyi de yazıya eklemeye karar verdim.

    Aslında bu 3 yöntem içinde en güveniliri EasyFlash olmasına rağmen daha evvel anlatmamamın sebebi bu tip işletim sistemi üzerinden olmayan işlemlerin çoğu kullanıcıya korkutucu gelmesi. EasyFlash ile Bios güncellemenin avantajlarından biride -Bios sürümünü kontrol etmediği için- yüklediğimiz güncel biosta sorun yaşamamız durumunda bize alt sürümü yükleme (Downgrade) imkanını vermesi. 

    EasyFlash eski Asus Bios'larında bulunmuyor. Ama bilgisayarınız 3-4 yaşından eski değil ise muhtemelen vardır. Kontrol etmek için Bios'ta Advanced sekmesine bakın.

    3. Yöntem olan AFLASH ile güncellemeyi ise anlatmayacağım çünkü bu hata yapmaya çok müsait ve sadece ileri seviye kullanıcıların uygulayabileceği bir yöntem. Eğer o seviyede bir kullanıcı iseniz zaten nasıl yapacağınızı biliyorsunuzdur ;)




    • Bios güncellemek her zaman gerekli değildir. Çoğu Bios güncellemesi ufak tefek aksaklıkların giderilmesi için yayınlanır. (Örneğin, Kablosuz ağ çalışma göstergesi Ledi'nin kablosuz ağ kartınızı kapatsanız dahi yanması) 
    • Ancak bazen son derece hayati güncellemeler de içerebilir. (Örneğin,Fan optimizsayonu)
    • Bazı durumlarda da yapacağınız bir donanım yükseltmesi dolayısıyla yükseltmeyi destekleyen güncel bir Bios sürümüne geçmek gerekir. (Örneğin, SSD disk terfisi)
    • Bios güncellerken aradaki Bios sürümlerini atlayabilirsiniz. Örneğin 204,205,207 ve 209 Bios sürümü olan bir modele sahipseniz ve sizde 204 sürümü yüklüyse direk 209 sürümünü yükleyebilirsiniz.
    • Bios güncellemenin riskli olduğuna dair bir inanış yaygındır. Ancak bu masaüstü sistemlerden kalan bir korkudur. Bios güncellemeye dair en büyük risk enerji kesilmesidir. Eğer Bios yüklerken enerji kesilmesi yaşar ve yükleme yarıda kalırsa bilgisayarı tekrar başlatmak ve kullanmak mümkün olmaz. Böyle bir durumda Bios yeniden ancak servis ortamında yüklenebilir.
    • Notebook'larda ise pil olduğundan enerji kesilmesi riski yoktur. Ama yine de Bios günceleme sırasında milyonda bir de olsa birşeylerin ters gitme olasılığı her zaman vardır ve sonucu üstte açıkladığım şekilde olacaktır.

    WinFlash ile Windows üzerinden;

    Bios güncellemek için iki şeye ihtiyacımız olacak;

    1. Güncel Bios
    2. Asus WinFlash yazılımı.

    Ama önce Bios sürümümüzü öğrenmemiz gerekiyor. Bunun için bilgisayarı yeniden başlatın ve açılışta F2 tuşuna sürekli basın. Bu Bios'a ulaşmamızı sağlayacak. Bios arayüzü açıldığında Main sekmesinde Bios sürümünüzü görebilirsiniz. Ben aynı işlemi yapıyorum ve Bios sürümümün 209 olduğunu görüyorum. Bu sürümü not edin ve ardından Esc tuşuna basarak Bios arayüzünden çıkın.


    2. yapmamız gereken, WinFlash programının sistemimizde yüklü olup olmadığını öğrenmek. Bunun için Başlat Menüsü/Tüm Programlar/Asus Utility yolunu izleyin. Eğer WinFlash yüklü ise orada görebilirsiniz.



    Bundan sonrasını kendi kullandığım model üzerinden anlatıyorum. Siz kendi modelinize göre uyarlayın.

    1- Asus yazılım indirme sayfasına gidiyorum ve modelimi aratıyorum.


    2- Çıkan sonuca tıklayıp, işletim sistemimi seçiyorum. 


    3- Açılan indirme sayfasında Bios sekmesini genişletiyorum ve modelime ait 3 Bios sürümü olduğunu görüyorum: Versiyon 204, 207 ve 209.


    4- Gördüğünüz gibi en güncel versiyon olan 209 bende yüklü olan versiyon. Dolayısıyla benim Bios güncellemesine ihtiyacım yok. Sayfayı kapatıp gitmem lazım ama o zaman yazı olmaz. Aynı durumdaysanız siz kapatıp gidin.

    5- Bende yüklü Bios sürümünün 204 olduğunu farz ederek en güncel sürüm olan 209 sürümünün indirme bağlantılarından herhangi birine tıklıyorum ve 209 Sürüm Bios'u indirip bilgisayarıma kaydediyorum. (Sıkıştırılmış dosya olduğu için açmayı unutmayın, resimdeki gibi görünmeli)


    6- Şimdi  WinFlash'ı indirmem gerek. (Sizde yüklü ise bu faslı atlayın)

    7- Normalde WinFlash,  BIOS-Utilities sekmesinde bulunur ancak bu sekme benim modelimin indirme sayfasında hiç olmadığı için Utilities sekmesini genişletiyorum ve WinFlash yazılımını arıyorum. Ancak orada da yok. Asus sitesini hazırlayanlar bir hata yapmış ve WinFlash indirme bağlantısını koymayı unutmuşlar. Bunun üzerine 1-2 adımlarını tekrar ederek daha güncel bir model olan N53Sn indirme sayfasına gidiyorum ve aradığımı orada buluyorum;


    8- Şimdi işe koyulma zamanı. İndirdiğim WinFlash yazılımını bilgisayara kurduktan sonra çalıştırıyorum ama karşıma tıpkı benim yaptığım gibi bir uyarı geliyor. (Meali: Bu program Bios günceller. Bios güncellemek rikli bir işlem olduğundan sadece gerekliyse Bios güncellemesi yapın. vs.vs.)


    9- Bütün bu korkutmalardan sonra hala yılmadıysanız benim yaptığım gibi Tamam tuşuna basın ve ardından indirdiğiniz Bios sürümünü programa gösterin ve tuşuna basın


    10- Yeni bir arayüzün açıldığını göreceksiniz. Flash tuşuna bastığınızda Bios'unuz güncellenecek. Ancak bendeki gibi Flash tuşu etkin değilse ya yanlış Bios indirmişsinizdir yada Bios'unuz günceldir. Ben de daha önceden Bios'umu güncellediğim için görüyorsunuz devam edemedim.


    EasyFlash ile Önyüklemede;

    1- İlk yöntemde anlattığım gibi yükleyeceğiniz Bios'u indirin ve bilgisayarınızda bir yere kaydedin. (Bir kök dizin olması kolay ulaşmak açısından iyi olur. Örneğin C:\Bios yada D:\Bios gibi. İsterseniz USB belleğe de kaydedebilirsiniz)

    2- Bilgisayarı yeniden başlatın ve açılışta sürekli F4 tuşuna basın. (Alternatif olarak F2 tuşu ile Bios'a girip Advanced sekmesinden EasyFlash'ı bulup çalıştırabilirsiniz) Karşınıza EasyFlash arayüzü çıkacak. Sol üstte hali hazırda yüklü Bios sürümünüzü ve bilgisayarınızın modelini göreceksiniz.


    3- Sol altta bilgisayarınızda bulunan sürücü ve bölüntülerin harflerini göreceksiniz. Bunlar Windows'ta görünen harften  farklı olabilir. (Büyük ihtimalle öyledir yani C aslında D olabilir) Bu yüzden sırayla seçin ve sağ altta görüntülen dosyalardan fikir alarak Bios'u kaydettiğiniz sürücüyü bulun. Ardından da yükleyeceğiniz  Bios'u tabii.


    4- Yükleyeceğiniz Bios'u bulup Enter ile seçtikten sonra sağ üstte Bios bilgilerininin belirdiğini göreceksiniz. (Benim Bios'um güncel olduğu için soldaki ile (Adım 2) aynı bu sizi yanıltmasın) Son kez modelinize uygun ve doğru Bios sürümünü yükleyip yüklemediğinizi kontrol edin ve ardından emin iseniz  Onay penceresindeki Yes seçeneğini seçin ve Enter'a basın.



    5- Güncelleme 1 dakikadan kısa sürede gerçekleşecek ve ardından bilgisayar yeniden başlatılacak.

    Herhangi bir noktada vazgeçerseniz ESC tuşu ile çıkabilirsiniz.

    Hepsi bu, yeni Bios hayırlı olsun.

    Yorumlar

    Twitter

    Facebook

    İzleyiciler

    Rastgele

    item